tisdag 31 mars 2009

Brå:s nya rapport visar på sambandet mobbning-skolvåld!

Igår kom Brå:s (www.bra.se) nya rapport Grövre våld i skolan, som är mycket intressant läsning för oss i skolans värld!

Glädjande nog är grovt våld mycket ovanligt i den svenska skolan och undersökningen visar att våldet inte ökat sedan mitten av 90-talet Det våld som finns äger till största delen rum på högstadiet och leder inte till allvarliga skador och eleverna har inte skjutvapen. Men lindrigare våld i form av hot, mobbning och kränkningar ökar riskerna för att allvarligare brott kan inträffa.

Brå har dels studerat brott som begåtts mot 15- 17-åringar mellan 1984-2007. dels gjort en enkät bland skolledare samt djupintervjuer med elever, elevvårdspersonal och utbildare i kommuner. Man har också tittat på kopplingen mobbning - våld i skolan. Brå:s egen Skolundersökning om brott 1995- 2005, visar att en elev av tio (1/10) som blivit mobbad har också utsatts för våld, medan av dem som inte mobbats är det en av hundra (1/100).

Däremot har man inte hittat några tydliga samband när det gäller stora/små skolor, landbygdsskolor/storstadsskolor eller uppdelat efter social bakgrund. Men det finns en grogrund till våld på de flesta skolor med grupperingar och rangordning bland eleverna och det våld som finns utanför skolan ”spiller in i” skolan. En tredjedel av rektorerna i undersökningen hade haft någon incident under de senaste 6 månaderna. Det finns alltså en tydlig koppling mellan mobbning, skolklimat och att utsättas för skolvåld. Skolorna bör därför satsa på systematiskt arbete med förebyggande anti-mobbningsprogram,som internationella utvärderingar visar minskar mobbningen med cirka 20 %.

Sammanfattningsvis behöver varje skola:
- Systematiskt arbeta förebyggande mot mobbning och kränkningar
- Se till att varje elev har en känslomässig anknytning på skolan
- Arbeta för att goda relationer skapas mellan vuxna och elever
- Säkra kommunikationskanaler mellan alla vuxna
- Ha hög närvaro av vuxna speciellt på raster och på skolgården
- Utbilda och involvera föräldrarna i arbetet att minska mobbning
- Disciplinära åtgärder (sanktioner och konsekvenser) vid oönskat beteende
- Ett systematiskt hotbedömningsarbete lett av rektor. /Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar