onsdag 1 april 2009

Brå:s forskningsrapport om mobbning översatt till svenska!


Effectiveness to Reduce School Bullying är en omfattande systematisk forskningsgenomgång gjord av forskare från Cambridge på uppdrag av Brå, publicerad hösten 2008. Nu är denna forskningsrapport presenterad på svenska av informatör Per Alvant på Brå : Effekter av anti-mobbningsprogram- vad säger forskningen? Forskarna studerade 593 mobbningsprogram från västvärlden, valde ut 59 program med hög kvalitet och studerade till slut ingående 30. Av dessa 30 hade 13 program hämtat sina grundidéer från Olweusprogrammet!

Rapporten är den hittills största i världen som utvärderar antimobbnings-program! Forskarnas slutsats är att antimobbningsprogram är effektiva för att minska mobbning och att elever som mobbar i högre utsträckning riskerar att bli dömda för brott i högre ålder! 60% av de pojkar som mobbade under sin skoltid hade dömts för minst en kriminell handling vid 24 års ålder!

Forskarnas resultat visar att systematisk användning av antimobbningsprogram minskar andelen mobbare med 23 % och andelen mobbade med 17 %. För en skola minskar mobbningen med cirka 20 % (dvs ett medelvärde) jämfört med skolor som inte använder något evidensbaserat program. Två nordiska program nämns i forskningsöversikten: det norska Olweusprogrammet (som används av drygt 100 svenska skolor idag) och det finska KiVa (ännu ej översatt från finska).

De viktigaste programkomponenterna är för de mobbade: utbildningsvideor, disciplinära åtgärder (sanktioner, konsekvenser), arbete med kamratrelationer, föräldrautbildning, arbetsgrupper med experter samt ökad tillsyn av skolgårdar. De tre första komponenterna har starkast effekt. De viktigaste komponenterna är för de som mobbar: föräldrautbildning, ökad tillsyn av skolgårdar, disciplinära åtgärder (sanktioner, konsekvenser), skolkonferenser, information till föräldrar, klassrumsregler, ledarskap i klassrummet och utbildningsvideor.

Implementeringen är oerhört viktig! Om inte införandet av antimobbnings-programmet införs på ett riktigt sätt kan arbetet att minska mobbning misslyckas. Att föra in programmet måste få ta tid! Personalen ska arbeta för en samsyn i värderingsfrågor; många rutiner måste ses över och ändras. Tid är en framgångs-faktor enligt denna forskning! Huvudsaken är att all personal och alla elever involveras och blir engagerade.

Det centrala är enligt rapporten att skolmiljön kännetecknas av värme, positivt intresse och engagemang från alla vuxna och att det finns tydliga gränser mot oacceptabelt beteende. Hela skolan ska dessutom vara delaktig och skolan bör kartlägga förekomsten av mobbning och kränkningar med återkommande enkäter.

Att arbeta med ett antimobbningsprogram ger också andra effekter: minskad kriminalitet, ökad trygghet och bättre studiero. Enligt min erfarenhet av arbete med Olweusprogrammet är hela personalens kompetenshöjning och ledarskapsutbildning också viktiga effekter! /Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar