tisdag 31 mars 2009

Förtydligande från Per Alvant på Brå

I förmiddags var jag på Brå:s seminarium om grövre våld i skolan. Jag påpekade för Per Alvant att working with peer inte är samma sak som kamratstödjare, som det står i hans kortversion av Cambridge-rapporten (se tidigare blogg). Per höll naturligtvis med - översättningen är inte lyckad. Han ville gärna att jag förtydligade vad som menas. Själv kommer han undersöka möjligheten att rätta till i pdf-filen och i kommande tryckta upplagor. Alltså, här är full text från s 26 i Pers rapport:

"Arbete med elever som kamratstödjare. Denna komponent refererar till arbetet med att engagera elever i anti-mobbningsarbetet. Det kan innebära olika strategier som skolmedling, där elever försöker medla i mobbningskonflikter mellan andra elever. Det kan också innebära elevmentorskap, där äldre elever fungerar som mentorer för yngre elever. I många antimobbningsprogram finns också filosofin att elever inte bara ska titta på när någon blir mobbad. I stället bör eleverna på ett tydligt sätt ta avstånd från mobbningsbeteenden och erbjuda stöd till den som blir mobbad."

Vill du ha den engelska versionen, klicka här och titta på sidan 65./Cathrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar