torsdag 16 april 2009

Trygghet och studiero i skolan eller Supernanny med skamvrå?

Barnuppropet är ett initiativ taget av Hans-Åke Scherp och Mats Ekholm, docent respektive professor i pedagogik vid Karlstad universitet samt Bengt-Erik Andersson, professor emeritus, Stockholms universitet.

I uppropet skriver de att regeringen går ”i spetsen för ett hårdnat mode i sättet att möta barn och ungdomar ”. De uppmanar Jan Björklund att använda ”forskning och beprövad erfarenhet” samt insinuerar att han är på väg att åter införa skamvrån.

Hela uppropet är så allmänt och ospecifikt att jag inte förstår vilken forskning man anser att Björklund bortser ifrån. Inte heller begriper jag kopplingen mellan Nannyprogrammen i TV och Björklund. Vilka Nannyprogram? De svenska? Och vilka av de svenska? Eller de engelska med skamvrå? De står alla för helt olika människo(barn-)syn. Och i uppropet finns inte ett ord om det stora problem som mobbning och kränkningar är i våra skolor!

Björklund vill alltså införa möjligheten att stänga av elever på grundskolan i två veckor och införa kvar(för-)sittning. Detta hade varit intressant att diskutera! T ex: på vilka sätt är det negativt att stänga av riktigt aggressiva elever? Är det lämpligt att stänga av barn redan i låg- och mellanstadiet? Vilka andra åtgärder kan man rekommendera för att motverka mobbning och otrivsel? (Det är de stökiga grabbgängen som Björklund säger sig vilja komma åt).

I stället för allmänt negativt gnäll i ett barnupprop vore det bättre med en konstruktiv diskussion kring konkreta åtgärder för att komma åt stökiga skolmiljöer!
För det är den krassa verkligheten för väldigt många elever och lärare. Och det finns mycket forskning att hämta om hur man bygger effektiva skolmiljöer och motverkar mobbning./Ch

PS. Fick t ex nyss reda på att professor David Farrington (Cambridge) som gjort Brås stora genomgång av antimobbningprogram anser att det effektivaste programmet hittills visar sig vara Olweus-programmet./DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar