fredag 29 maj 2009

Hur kan man i skolan få de medagerande att agera rätt vid mobbning?

I den engelska forskningen om mobbning och kränkningar har man sedan länge uppmärksammat ”the bystanders”, dvs de medagerandes viktiga roll mer än vad som gjorts i Sverige.

Trots att den som bara tittar på när ett övergrepp mot ett annat barn äger rum, är hon eller han medagerande till det som sker. De flesta av oss har varit åskådare och förklarat det med att vi inte vill bli inblandade, att vi inte känner personerna, att vi inte vill bli skadade osv. Men ”bystanders” är inte passiva; det finns många olika roller bland dem och de bidrar definitivt till det som äger rum. Utan sina medagerande saknar mobbaren den uppmärksamhet hon/han vill ha!

Dan Olweus, den framstående psykologen i Bergen, började forska kring detta redan på 60-talet och har beskrivit rollerna i en ”mobbningsring”, vilken är en viktig del av hans program för att få elever och vuxna att förstå mekanismerna bakom mobbning, se sin egen roll och börja ta sitt ansvar.

Smith & Sharpe i England beskrev redan 1994 ”the power of the group”, dvs grupptryckets betydelse vid mobbning och i slutet av 90-talet började forskare mer detaljerat titta på vilka olika roller individerna i dessa grupper har. I Canada fann man i flera studier (1997 och 1999) bla att:

  • 55% av de medagerande förstärkte mobbningen
  • bland de medagerande fanns lika många flickor som pojkar
  • i 75% av fallen lyckades kamrater som ingrep få slut på mobbningen

I Finland konstaterade C. Salmivalli i slutet av 90-talet att de flesta eleverna i en klass är medagerande vid en mobbningssituation. De känner mycket väl till vad som pågår och deltar ibland själva direkt eller indirekt. Vilka roller har de medagerande?

* assistenten som hjälper mobbaren, trycker ned offret, håller upp dörrar, mobbar verbalt osv

* förstärkaren som inte deltar aktivt, men skrattar med, gör gester osv

* det tysta medgivandet, den som låter mobbningen fortsätta med attityden ”jag står utanför”

* försvararen som visar medkänsla, tröstar offret och som försöker stoppa övergreppet

Det behövs en strategi på varje skola för att ändra dessa beteenden och det kan ta tid men är nödvändigt! 

På varje skola måste man arbeta förebyggande mot mobbning och utbilda personal och elever i empatisk riktning, så de blir medvetna om vilka roller de får och hur man istället bör agera. Det ska finnas klara regler vad som är ett accepterat beteende på skolan och beslut om vad som händer när man upptäcker och utreder en mobbningssituation.  Föräldrarna ska självklart alltid vara informerade. /Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar