onsdag 24 juni 2009

Skolverkets rapport "På tal om mobbning" visar på okunnighet om var forskningen står idag - fortsättning på tidigare inlägg

Jag kommer här att uppehålla mig kring frågan om psykologin kontra sociologin och som författarna till rapporten gång efter annan lyfter fram.

"Nästan all forskning om mobbning utgår ifrån ett individualpsykologiskt (min fetstil)perspektiv. En central forskningsinriktning (här menar man uppenbarligen Olweus forskning) har gått ut på att finna psykologiska egenskaper, så kallade personlighetsdrag, hos mobbarna. Mobbning avgränsas därigenom till beteende och handlingar som sker mellan enskilda individer. Ett argument för detta perspektiv, som författarna till Skolan – en arena för mobbning (2002) pekar på, är att det kan upplevas lättare att åtgärda problemet om åtgärder riktas mot enskilda individer i stället för okända medlemmar av en grupp eller mobb och/eller sociala mönster och strukturer som skulle kunna vara orsaker till mobbning.I ett färre antal forskningsstudier sätts mobbningen in i ett större strukturellt sammanhang osv."

I det mest beforskade programmet mot mobbning, Olweus, tas frågan upp om aggressivitetens uppkomst och betydelse. En auktoritär och kärlekslös fostran parad med problematiskt temperament kan skapa en mobbare och en anti-social person, menar Olweus. Dessa forskningsfynd är han inte ensam om. Detta har under många år varit en självklar kunskap och beskrivs i olika läroböcker på universitetsnivå. Se t ex Klinisk barnpsykologi (Natur och kultur, 2003) s 259 , Risk och prognos i socialt arbete med barn (Gothia, 2005) s. 124.

Det stämmer inte heller attt ex Olweus program går in för att bara åtgärda problemen på individuell nivå. Tvärtom, det verkar på både skol-, grupp- och individnivå.

Vad gäller den forskning som grundar sig på en mer sociologisk syn på mobbning finns väldigt lite att säga. Skolverket har inte lyft fram något program som vilar på en sådan forskningsyn.

Dan Olweus (somär den om någon som borde veta!) skrev i en artikel 2004:

"Såvitt jag känner till har forskning med en sådan sociologisk orientering hittills inte gett några nämvärda empiriska bidrag över huvud till förståelse av och effektiv bekämpning av mobbningsproblematiken."

"Den forskning som ligger till grund för programmet är många år gammal." skriver författarna på s. 142, något som tydligen ska uppfattas som negativt. Själv tror jag att gammal forskning som replikeras och bekräftas är något mycket värdefullt./Cathrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar