Vid konferensen i Helsingborg i somras berättade Dan Olweus om sin egen forskning om vilka komponenter som fungerar bäst i klassrummet. Forskningen ligger några år tillbaka i tiden men är fortfarande giltig. Här är ett kort referat!
Först och främst måste klassrumskomponenterna användas systematiskt. Olweus fann att de viktigaste komponenterna för att minska mobbning (antalet mobbare/antalet utsatta) var, i nu nämnd ordning: klassregler, rollspel och klassråd.
Minskningen var mer betydelsefull i de lägre klasserna än i de på högstadiet. Förklaringar kan vara att man i högstadiet använde färre tekniker och att införandet inte var så väl skött. Dessutom, när ungdomar kommer upp i puberteten, blir de mer oppositionella och mindre mottagliga för påverkan. Mobbningen är också mer fixerad i de högre årskurserna.
Eventuellt är det mindre mobbning i 7 – 9 skolor än i F – 9.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar